Statistik global menunjukkan secara purata setiap satu
daripada 800 bayi dilahirkan dengan masalah genetik Sindrom Down. Di Malaysia, kebarangkalian masalah genetik ini adalah satu
dalam 950 kelahiran.
Contoh Kes 1, Pakar pediatrik memberitahu ibu bahawa anak yang baru
dilahirkannya mempunyai masalah genetik Sindrom Down dan nasihatkannya
menyiapkan diri secara psikologi untuk menghadapi cabaran yang dijangka
mengiringi anak istimewa ini. Cabaran besar baginya bermula kerana anaknya
bernama Azfar mempunyai tiga ‘kecacatan atau anomali’ jantung selain masalah
pernafasan disebabkan paru-paru yang lemah. Jantung anak tidak berfungsi secara
normal. Anak itu juga mudah dapat jangkitan pada paru-paru yang mengganggu
pernafasannya. Kemudian anak itu dibedah oleh pakar di Institut Jantung Negara
(IJN) pada umur tiga bulan dalam satu pembedahan yang mengambil masa lapan jam.
Selepas pembedahan itu, ibu dan anak kecilnya terpaksa ‘tinggal’ di hospital
hampir dua tahun kerana anak itu menghadapi pelbagai masalah dan komplikasi
akibat daripada masalah genetik.
MAKAN
Setelah Azfar pulih daripada masalah yang memaksanya tinggal di
hospital, ibunya terpaksa pula menempuh satu lagi cabaran yang besar di mana
anak itu tidak boleh makan dan minum seperti kanak-kanak biasa. Azfar hanya
bergantung pada susu yang dimasukkan melalui tiub nasogastrik (tiub dari hidung
terus ke usus). Azfar tinggal di hospital semenjak dilahirkan sehingga berumur
dua tahun. Pada mulanya, dia diberi makan melalui tiub orogastrik (menerusi
mulut ke usus) dan kemudian tiub nasogastrik.
Menurut pakar, anak Sindrom Down mempunyai pelbagai masalah dan ‘makan’
adalah satu daripadanya. Ada anak yang dilahirkan dengan Sindrom Down tahu apa
yang perlu dibuat, manakala ada yang dilahirkan dengan tidak tahu apa yang
harus dilakukan dan Azfar termasuk dalam kumpulan kedua. Ibunya mencuba hampir
segalanya untuk membuat (Azfar) berupaya menelan makanan tetapi apa yang disuap
akan keluar melalui tepi mulutnya. Menurut doktor, otot mulut dan menelannya
mempunyai tonus (kekuatan) yang lemah.
Akhirnya, pada ulang tahun kelahiran yang keempat, Azfar mula dapat
menelan makanan cair. Semenjak itu, dia tidak lagi perlu bergantung kepada tiub
nasogastrik untuk makan kerana sudah boleh mengguna sudu dan mangkuk.
SESUAIKAN DIRI DENGAN ANAK SINDROM DOWN
Bagaimana seorang ibu menyesuaikan dirinya kepada anak yang mempunyai
masalah Sindrom Down? Bagi ibu yang sebegini, ia adalah sesuatu yang normal
untuk menempuh satu fasa penyesuaian yang agak sukar bila mengetahui anaknya
memerlukan bantuan khas.
Tetapi ibu bapa boleh cuba mengenali kekuatan dan kelemahan anak mereka. Ibu seharusnya mendidik dirinya sendiri bagi menyesuaikan diri dengan masalah yang dihadapi anaknya.
Ibu bapa perlu memberi perhatian kepada anak Sindrom Down agar mereka dapat membesar dengan cara terbaik. Elak daripada membandingkan anak itu dengan anak yang normal. Aspek lain adalah menyediakan program terapeutik dan pendidikan bagi memenuhi apa yang diperlukan oleh anak itu selain mencari bantuan bagi menangani isu-isu emosi. Nasihat dan pengalaman daripada ibu bapa yang mempunyai masalah yang sama dapat membantu.
Tetapi ibu bapa boleh cuba mengenali kekuatan dan kelemahan anak mereka. Ibu seharusnya mendidik dirinya sendiri bagi menyesuaikan diri dengan masalah yang dihadapi anaknya.
Ibu bapa perlu memberi perhatian kepada anak Sindrom Down agar mereka dapat membesar dengan cara terbaik. Elak daripada membandingkan anak itu dengan anak yang normal. Aspek lain adalah menyediakan program terapeutik dan pendidikan bagi memenuhi apa yang diperlukan oleh anak itu selain mencari bantuan bagi menangani isu-isu emosi. Nasihat dan pengalaman daripada ibu bapa yang mempunyai masalah yang sama dapat membantu.
KESABARAN
Memang anak Sindrom Down adalah sangat menakutkan, tetapi anak Sindrom
Down boleh mempertingkat dan menyerikan kehidupan keluarga. Anak mengajar ibu
bapa erti kehidupan. Apa yang telah ibu Azfar pelajari semasa membesarkan anak
Sindrom Down, adalah kesabaran.
Anak Sindrom Down boleh bertukar ‘mood’ dengan sekelip mata sahaja. Mereka boleh berubah minat dengan begitu pantas. Mereka juga keras hati contohnya jika mereka hendak main dengan satu alat permainan, maka alat permainan itulah yang akan dimainkannya. Mempunyai anak Sindrom mengajar ibu bapa makna kasih sayang dan membuat minda mereka lebih terbuka. Ibu Azfar juga mengakui kini mempunyai semangat dan iman yang kukuh.
Anak Sindrom Down boleh bertukar ‘mood’ dengan sekelip mata sahaja. Mereka boleh berubah minat dengan begitu pantas. Mereka juga keras hati contohnya jika mereka hendak main dengan satu alat permainan, maka alat permainan itulah yang akan dimainkannya. Mempunyai anak Sindrom mengajar ibu bapa makna kasih sayang dan membuat minda mereka lebih terbuka. Ibu Azfar juga mengakui kini mempunyai semangat dan iman yang kukuh.
Tarikh 21 Mac dipilih sebagai Down Syndrome International (DSI) bagi
menyatakan betapa uniknya masalah genetik yang berlaku bila wujudnya triplet
(trisomi) bagi kromosom 21 manusia.
Hari Down Sindrom Sedunia yang pertama dilancarkan pada 2006 di
Singapura.
Fisioterapi Penting Bagi Anak Sindrom Down
Terapi fizikal adalah penting bagi anak yang mengalami masalah genetik Sindrom Down kerana terapi ini memberi tumpuan bagi mempertingkat serta memaksimum kualiti hidup mereka. Terapi ini juga penting bagi usaha ‘kaedah intervensi’ dan pemulihan.Terapi fizikal atau dikenali juga sebagai fisioterapi merangkumi aspek-aspek fizikal, psikologi, emosi serta kesejahteraan sosial anak Sindrom Down.
Fisioterapi Penting Bagi Anak Sindrom Down
Terapi fizikal adalah penting bagi anak yang mengalami masalah genetik Sindrom Down kerana terapi ini memberi tumpuan bagi mempertingkat serta memaksimum kualiti hidup mereka. Terapi ini juga penting bagi usaha ‘kaedah intervensi’ dan pemulihan.Terapi fizikal atau dikenali juga sebagai fisioterapi merangkumi aspek-aspek fizikal, psikologi, emosi serta kesejahteraan sosial anak Sindrom Down.
Menurut pandangan dan pengalaman para juruterapi, matlamat terapi
fizikal dalam kes Sindrom Down adalah untuk membantu anak itu mengenali cara
yang sepatutnya bagi mengekalkan postur badan yang sepatutnya semasa bergerak.
Tanpa fisoterapi, anak Sindrom Down terpaksa membuat penyesuaian terhadap
pergerakan bagi mengimbang kelemahan otot mereka. Ini boleh memberi kesan
seperti masalah kesakitan otot badan.
Oleh itu objektif sebenar fisioterapi adalah mengajar anak itu cara
bergerak yang betul. Menurut pakar adalah amat penting bagi juruterapi fizikal
mendapatkan latihan dan pengetahuan yang cukup bagi membantu anak Sindrom Down
mengimbangi masalah otot, sendi lemah serta masalah muskuloskeletal yang lain.
BANTU ANAK ITU
Juruterapi mengajar ibu bapa dan anak Sindrom Down cara bagaimana
mengguna kebolehan fizikal semasa berada di rumah. Menurut juruterapi di
Yayasan Sindrom Down Kiwanis-Pusat Nasional (KDSF-NC) di Petaling Jaya. Jumlah
terapi fizikal yang diterima anak itu bergantung kepada penilaian yang dibuat
juruterapi, biasanya tidak lebih daripada sekali (satu sesi) seminggu.
Bagaimanapun, ia bergantung kepada anak itu sendiri.
Masa yang singkat bagi juruterapi bersama ibu bapa dan anak mereka
adalah hanya tujuan tunjuk ajar. Kesan terbaik boleh dicapai bila ibu bapa atau
penjaga berinteraksi secara aktif semasa sesi terapi. Ibu bapa perlu meluangkan
masa bermain dengan anak Sindrom Down mereka. Ketika anak itu tengah aktif dan
bermain, bermainlah bersama mereka dan cuba terapkan apa yang diajar oleh
juruterapi kepada ibu bapa. Ibu bapa tidak perlu sesi yang formal bagi
melakukan aktiviti itu. Mereka juga tidak perlu alat permainan khas kerana anak
akan turut belajar ketika mereka bermain.
POSTUR TUBUH YANG SEPATUTNYA
Matlamat utama fisioterapi bagi anak Sindrom Down adalah bukannya untuk
mempercepatkan perkembangan kognitif serta fizikal mereka tetapi bagi
memastikan anak itu mempunyai postur badan yang betul.
Menurut juruterapi fizikal, ini akan memberi kebaikan kepada anak itu
bukan hanya pada masa sekarang tetapi juga pada masa akan datang. Para ibu bapa
dan penjaga perlu sentiasa bermain dengan anak mereka bila ada kelapangan.
Penglibatan mereka (ibu bapa dan penjaga) dalam sesi fisioterapi adalah sangat
bermakna.
KEBAJIKAN ANAK SINDROM DOWN
KEBAJIKAN ANAK SINDROM DOWN
Pengarah Operasi KDSF-NC, Angie Heng, menjelaskan bahawa institusi ini
komited bagi kebajikan anak Sindrom Down. Fokus utamanya adalah pelajaran anak
Sindrom Down di bawah umur enam tahun. Selain meningkatkan kesedaran awam
terhadap Sindrom Down, KDSF-NC juga memberi tumpuan terhadap mengekalkan serta
pembaikan program Pendidikan Khas, melatih Pendidikan Keperluan Khas selain
memberi kaunseling kepada keluarga yang mempunyai anak Sindrom Down. KDSF-NC
juga mempunyai pusat sumber yang komprehensif untuk maklumat mengenai Sindrom
Down dan peralatan bantuan Pendidikan Khas.
Pusat ini mempunyai Program Stimulasi Bayi (ISP), Program Toddler (TOD)
dan Program Pendidikan Khas (SEP). ISP adalah untuk anak berumur dari dua bulan
hingga dua tahun.
Program ini adalah untuk menguatkan kelemahan fizikal (otot) melalui fisioterapi dan terapi gerak kerja bagi membantu anak itu mencapai matlamat awal seperti berupaya merangkak, mencari serta bermain objek, mempunyai refleks yang lebih baik selain kebolehan memori dan imitasi bunyi.
Program ini adalah untuk menguatkan kelemahan fizikal (otot) melalui fisioterapi dan terapi gerak kerja bagi membantu anak itu mencapai matlamat awal seperti berupaya merangkak, mencari serta bermain objek, mempunyai refleks yang lebih baik selain kebolehan memori dan imitasi bunyi.
Bagi TOD (umur dua hingga empat tahun), program itu dibina berdasarkan
pencapaian kebolehan anak, bagi membantu anak itu mengikuti pendidikan
seterusnya. Penekanan adalah pada pengembangan kebolehan yang lain seperti
pertuturan peringkat awal, pra-akademik, penceritaan, muzik serta menyukai
lukisan, semuanya dalam skop keceriaan dan permainan.
Bagi SEP (empat hingga enam tahun), program adalah bagi mengukuhkan
kebolehan yang dipelajari seperti menghalusi kebolehan Motor Kasar dan Halus,
Pra Akdemik dan Pertuturan selain kebolehan Bantu Diri dan Skil Sosial. Skil-skil
ini memberi persediaan kepada anak Sindrom Down untuk memasuki alam
persekolahan rendah.
METODOLOGI PENGAJARAN
KDSF-NC mengamalkan konsep ‘belajar melalui bermain’ yang terbukti ia
adalah satu suasana yang dapat merangsangkan anak istimewa. Keutamaan adalah
penglibatan dalam aktiviti stimulasi dan permainan yang bermakna serta
penglibatan aktif dalam pelajaran.
Kaedah lain adalah belajar dalam kumpulan dan sesi ‘satu dengan satu’ (seorang guru akan bersama satu anak dalam sesi). Aktiviti juga dijalankan dalam sesi berkumpulan dan sesi satu dengan satu. Dalam sesi berkumpulan, anak itu belajar untuk bergilir, berupaya berinteraksi secara sosial dan mempunyai peluang berkomunikasi dengan rakan dan guru. Sesi satu dengan satu dijalankan berasaskan pelan pengajaran individu anak itu. Keutamaan akan diberi kepada anak itu untuk mencapai matlamat pendidikan khas.
Kaedah lain adalah belajar dalam kumpulan dan sesi ‘satu dengan satu’ (seorang guru akan bersama satu anak dalam sesi). Aktiviti juga dijalankan dalam sesi berkumpulan dan sesi satu dengan satu. Dalam sesi berkumpulan, anak itu belajar untuk bergilir, berupaya berinteraksi secara sosial dan mempunyai peluang berkomunikasi dengan rakan dan guru. Sesi satu dengan satu dijalankan berasaskan pelan pengajaran individu anak itu. Keutamaan akan diberi kepada anak itu untuk mencapai matlamat pendidikan khas.
SKIL BELAJAR
Menurut juruterapi gerak kerja KDSF-NC, Nazahiyah Abdullah, Skil Belajar
termasuklah Skil Motor Kasar di mana anak diberi latihan fizikal bagi
menguatkan keseimbangan dan koordinasi badan mereka. Aktiviti fizikal seperti
berenang boleh membantu anak dalam gerak motor. Skil Motor Halus bergantung
kepada keberkesanan Skil Motor Kasar. Anak akan diajar koordinasi mata serta
tangan seperti melekatkan kad dan memasukkan benang melalui manik. Mengenai
Skil Pra-Akademik, anak diajar mengasingkan objek mengikut warna dan bentuk
selain mengatur gambar.
No comments:
Post a Comment