TEKNOLOGI HIJAU
Definisi
Teknologi Hijau merujuk pembangunan dan aplikasi produk,
peralatan serta sistem untuk memelihara alam sekitar dan alam semulajadi dan
meminimumkan atau mengurangkan kesan negatif daripada aktiviti manusia.
Teknologi Hijau merujuk produk, peralatan, atau sistem yang memenuhi
kriteria-kriteria berikut:
? Ia meminimumkan degrasi kualiti persekitaran; ia mempunyai pembebasan Gas Rumah Hijau (GHG) yang rendah atau sifar; ia selamat untuk digunakan dan menyediakan persekitaran sihat dan lebih baik untuk semua hidupan;
? Menjimatkan tenaga dan sumber asli; dan
? Menggalakkan sumber-sumber yang boleh diperbaharui.
? Ia meminimumkan degrasi kualiti persekitaran; ia mempunyai pembebasan Gas Rumah Hijau (GHG) yang rendah atau sifar; ia selamat untuk digunakan dan menyediakan persekitaran sihat dan lebih baik untuk semua hidupan;
? Menjimatkan tenaga dan sumber asli; dan
? Menggalakkan sumber-sumber yang boleh diperbaharui.
Empat Tunggak Dasar Teknologi Hijau Negara
• Tenaga - Mencari ketidakbergantungan tenaga dan mempromosikan kecekapan tenaga
• Alam sekitar - Memulihara dan meminimumkan kesan kepada alam sekitar
• Ekonomi - Meningkatkan pembangunan ekonomi negara melalui penggunaan teknologi; dan
• Sosial - Meningkatkan kualiti hidup untuk semua.
• Tenaga - Mencari ketidakbergantungan tenaga dan mempromosikan kecekapan tenaga
• Alam sekitar - Memulihara dan meminimumkan kesan kepada alam sekitar
• Ekonomi - Meningkatkan pembangunan ekonomi negara melalui penggunaan teknologi; dan
• Sosial - Meningkatkan kualiti hidup untuk semua.
Objektif
• Untuk mengurangkan kadar peningkatan penggunaan
tenaga dalam masa yang sama meningkatkan pembangunan ekonomi;
• Untuk membantu pertumbuhan dalam industri Teknologi Hijau dan meningkatkan sumbangannya kepada ekonomi negara;
• Untuk meningkatkan keupayaan bagi inovasi dalam pembangunan Teknologi Hijau dan meningkatkan daya saing dalam Teknologi Hijau di persana antarabangsa;
• Untuk memastikan pembangunan mapan dan memulihara alam sekitar untuk generasi akan datang; dan
• Untuk meningkatkan pendidikan dan kesedaran awam terhadap Teknologi Hijau dan menggalakkan penggunaan meluas Teknologi Hijau.
• Untuk membantu pertumbuhan dalam industri Teknologi Hijau dan meningkatkan sumbangannya kepada ekonomi negara;
• Untuk meningkatkan keupayaan bagi inovasi dalam pembangunan Teknologi Hijau dan meningkatkan daya saing dalam Teknologi Hijau di persana antarabangsa;
• Untuk memastikan pembangunan mapan dan memulihara alam sekitar untuk generasi akan datang; dan
• Untuk meningkatkan pendidikan dan kesedaran awam terhadap Teknologi Hijau dan menggalakkan penggunaan meluas Teknologi Hijau.
Sektor Utama
Kemajuan yang signifikan dan peningkatan utama
dalam empat sektor utama yang berikut:
i) Sektor Tenaga
• Sektor Bekalan Tenaga: Aplikasi Teknologi Hijau dalam penjanaan tenaga dan pengurusan bekalan tenaga, termasuk penjanaan bersama (co-generation) di sektor industri dan komersial; dan
• Sektor Penggunaan Tenaga Aplikasi Teknologi Hijau dalam semua sektor penggunaan tenaga dan dalam program pengurusan permintaan tenaga.
ii) Sektor Bangunan: Menerima pakai Teknologi Hijau dalam pembinaan, pengurusan, pemuliharaan dan pemusnahan bangunan
iii) Sektor Air dan Pengurusan Sisa
• Menerima pakai Teknologi Hijau dalam pengurusan dan penggunaan sumber air, rawatan kumbahan, sisa pepejal dan kawasan pelupusan sampah; dan
iv) Sektor Pengangkutan
• Memasukkan elemen Teknologi Hijau dalam prasarana pengangkutan dan kenderaan, khususnya biobahan api dan pengangkutan jalan awam.
Matlamat
i. Matlamat Jangka Pendek (Rancangan Malaysia
ke-10)
• Kesedaran masyarakat yang lebih tinggi melalui program-program sokongan dan komitmen untuk penerimaan dan penerapan Teknologi Hijau;
• Ketersediaan dan pengiktirafan meluas Teknologi Hijau dari segi produk, aplikasi, peralatan dan sistem di pasaran tempatan melalui piawaian, perkadaran, pelabelan;
• Pelaburan Langsung Asing (Foreign Direct Investments, FDIs) dan Pelaburan Langsung Tempatan (Domestic Direct Investments, DDIs) yang lebih besar dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan Teknologi Hijau; dan
• Institusi-institusi penyelidikan tempatan dan institusi pengajian tinggi mengembangkan penyelidikan, pembangunan dan aktiviti inovasi mengenai Teknologi Hijau ke arah pengkomersialan menerusi mekanisme yang sesuai.
• Kesedaran masyarakat yang lebih tinggi melalui program-program sokongan dan komitmen untuk penerimaan dan penerapan Teknologi Hijau;
• Ketersediaan dan pengiktirafan meluas Teknologi Hijau dari segi produk, aplikasi, peralatan dan sistem di pasaran tempatan melalui piawaian, perkadaran, pelabelan;
• Pelaburan Langsung Asing (Foreign Direct Investments, FDIs) dan Pelaburan Langsung Tempatan (Domestic Direct Investments, DDIs) yang lebih besar dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan Teknologi Hijau; dan
• Institusi-institusi penyelidikan tempatan dan institusi pengajian tinggi mengembangkan penyelidikan, pembangunan dan aktiviti inovasi mengenai Teknologi Hijau ke arah pengkomersialan menerusi mekanisme yang sesuai.
ii. Matlamat Jangka Sederhana (Rancangan
Malaysia ke-11)
• Teknologi Hijau menjadi pilihan utama dalam memilih produk dan perkhidmatan;
• Teknologi Hijau mempunyai pasaran tempatan yang lebih besar berbanding dengan teknologi lain, dan menyumbang kepada penerimaan Teknologi Hijau dalam pasaran serantau;
• Peningkatan pengeluaran produk Teknologi Hijau tempatan;
• Peningkatan penyelidikan dan pembangunan serta inovasi Teknologi Hijau oleh universiti tempatan dan institusi penyelidikan yang dikomersialkan melalui kerjasama dengan industri tempatan dan syarikat multinasional;
• Peningkatan perniagaan SME dan SMI tempatan dalam Teknologi Hijau ke pasaran global; dan
• Peningkatan aplikasi Teknologi Hijau dalam kebanyakan sektor ekonomi.
• Teknologi Hijau menjadi pilihan utama dalam memilih produk dan perkhidmatan;
• Teknologi Hijau mempunyai pasaran tempatan yang lebih besar berbanding dengan teknologi lain, dan menyumbang kepada penerimaan Teknologi Hijau dalam pasaran serantau;
• Peningkatan pengeluaran produk Teknologi Hijau tempatan;
• Peningkatan penyelidikan dan pembangunan serta inovasi Teknologi Hijau oleh universiti tempatan dan institusi penyelidikan yang dikomersialkan melalui kerjasama dengan industri tempatan dan syarikat multinasional;
• Peningkatan perniagaan SME dan SMI tempatan dalam Teknologi Hijau ke pasaran global; dan
• Peningkatan aplikasi Teknologi Hijau dalam kebanyakan sektor ekonomi.
iii. Matlamat Jangka Panjang (Rancangan Malaysia Ke-12 dan Tempoh Seterusnya)
• Penerapan Teknologi Hijau dalam budaya Malaysia;
• Penggunaan meluas Teknologi Hijau mengurangkan penggunaan sumber secara keseluruhan, di samping mengekalkan pertumbuhan ekonomi negara;
• Mengurangkan signifikan dalam penggunaan tenaga negara;
• Membaiki kedudukan Malaysia dalam peningkatan persekitaran;
• Malaysia menjadi pengeluar utama Teknologi Hijau dalam pasaran global; dan
• Peningkatan kerjasama peringkat antarabangsa dengan universiti tempatan dan institusi penyelidikan dengan industri Teknologi Hijau.
Risiko nanoteknologi boleh diluaskan kepada tiga
bahagian:
• risiko kepada kesihatan dan persekitaran yang berpunca daripada zarah dan jirim nano
• risiko yang disebabkan oleh pengilangan atau penghasilan molekul (atau teknologi nano lain)
• risiko yang datangnya daripada masyarakat sendiri.
• risiko kepada kesihatan dan persekitaran yang berpunca daripada zarah dan jirim nano
• risiko yang disebabkan oleh pengilangan atau penghasilan molekul (atau teknologi nano lain)
• risiko yang datangnya daripada masyarakat sendiri.
Teras Strategik
i) Teras Strategik 1
Mengukuhkan kerangka institusi$
Dalam memupuk penerimaan dan pembangunan Teknologi Hijau, penyusunan institusi yang kukuh adalah kritikal untuk mempromosikan aplikasi Teknologi Hijau melalui:
·
Penubuhan Majlis
Teknologi Hijau yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri atau Timbalan Perdana
Menteri untuk menyelaraskan peringkat tinggi antara Kementerian, agensi, sektor
swasta dan pihak berkepentingan utama untuk melaksanakan Teknologi Hijau yang
efektif;
·
Penubuhan Jawatankuasa
Kabinet Teknologi Hijau yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri atau Timbalan
Perdana Menteri;
·
Penubuhan Agensi
Teknologi Hijau Malaysia untuk menyelaraskan dan melaksanakan usaha dan program
Teknologi Hijau yang efektif;
·
Pengenalan dan
penguatkuasaan mekanisme perundangan untuk mempercepat pembangunan Teknologi
Hijau, selaras dengan objektif dan matlamatnya; dan
·
Peyelarasan fungsi
setiap institusi supaya semua agensi mengetahui peranan dan tanggungjawab
masing-masing.
ii) Teras Strategik 2
Menyediakan Persekitaran Pembangunan Teknologi Hijau yang Kondusif
Pembangunan industri Teknologi Hijau, sama ada dalam sektor pembuatan atau perkhidmatan, adalah kritikal bagi memenuhi objektif Dasar Teknologi Hijau. Industri ini menyediakan Teknologi Hijau bagi pasaran setempat dan global, menyediakan peluang pekerjaan, dan meningkatkan ekonomi Negara. Ini boleh dicapai melalui:
·
Pengenalan dan
pelaksanaan instrumen ekonomi yang inovatif dengan disokong oleh
langkah-langkah kewangan dan fiskal bagi menbantu peningkatan pertumbuhan
Teknologi Hijau selaras dengan objektif dan matlamatnya;
·
Memperkukuh pemahaman
masyarakat tempatan terhadap industri Teknologi Hijau dan rantaian nilai
termasuk industri sokongan melalui pelbagai program peningkatan industri;
·
Mempromosikan pelaburan
langsung asing (FDIs) terhadap Teknologi Hijau yang membantu perkembangan
pelaburan langsung tempatan (DDIs) serta penglibatan dan pembangunan industri
tempatan;
·
Menubuhkan hab Teknologi
Hijau yeng straregik di seluruh Malaysia, yang dikembangkan daripada rantaian
nilai utama kepada industri utama; dan
·
Menubuhkan mekanisme
pembiayaan untuk Teknologi Hijau.
iii) Teras Strategik 3
Memperkukuh Pembangunan
Modal Insan dalam Teknologi Hijau
Sumber manusia yang mahir, berkelayakan, cekap dan produktif sangat penting untuk pembangunan Teknologi Hijau. Ini boleh dicapai melalui;
Reka bentuk dan pengukuhan program latihan dan pendidikan bagi meningkatkan kapasiti sumber manusia yang berkaitan dengan Teknologi Hijau;
·
Bantuan kewangan dan
biasiswa untuk pelajar yang mengikuti jurusan Teknologi Hijau di peringkat
Ijazah Sarjana Muda dan pasca ijazah;
·
Program melatih semula
dan skim pelapis untuk meningkatkan kemahiran sumber manusia yang separa
terlatih bagi memenuhi keperluan industri Teknologi Hijau;
·
Penyediaan mekanisme
penggredan dan pensijilan bagi pekerja yang cekap dalam bidang Teknologi Hijau;
dan
·
Pengekploitasian program
brain gain bagi mengukuhkan kepakaran tempatan dalam sektor Teknologi Hijau.
iv) Teras Strategik 4
Penggiatan Penyelidikan dan Inovasi Teknologi Hijau
Penyelidikan, Pembangunan, Inovasi dan Pengkomersialan (RDIC) amat penting dalam penghasilan teknologi baru, teknik dan implikasi yang dapat mengurangkan kos Teknologi Hijau dan mempromosikan penggunaannya. Penyelidikan, Pembangunan dan Inovasi (RDI) akan ditingkatkan melalui:
Penggiatan Penyelidikan dan Inovasi Teknologi Hijau
Penyelidikan, Pembangunan, Inovasi dan Pengkomersialan (RDIC) amat penting dalam penghasilan teknologi baru, teknik dan implikasi yang dapat mengurangkan kos Teknologi Hijau dan mempromosikan penggunaannya. Penyelidikan, Pembangunan dan Inovasi (RDI) akan ditingkatkan melalui:
·
Dana kewangan atau
bantuan untuk sektor awam dan swasta dalam RDIC;
·
Keperluan Teknologi
Hijau pada masa hadapan;
·
Penubuhan badan
penyelaras yang efektif untuk RDI dan pusat kecemerlangan atau
institut penyelidikan yang baru untuk perkembangan Teknologi Hijau;
·
Perkongsian pintar
antara kerajaan, industri, dan pusat penyelidikan;dan,
·
Penubuhan rangkaian yang
kukuh dengan institusi penyelidikan tempatan dan serantau dan pusat
kecemerlangan antarabangsa dalam RDI Teknologi Hijau.
v) Teras Strategik 5
Promosi dan Kesedaran Awam
Promosi yang efektif dan kesedaran awam merupakan dua faktor utama yang mempengaruhi kejayaan pembangunan Teknologi Hijau. Hal ini penting kerana perkara tersebut memerlukan perubahan pemikiran masyarakat melalui pelbagai pendekatan termasuklah:
·
Promosi berterusan yang
efektif, pendidikan dan penyebaran maklumat melalui program yang komprehensif
untuk meningkatkan kesedaran awam dalam Teknologi Hijau;
·
Penglibatan media,
pertubuhan bukan kerajaan dan pihak berkepentingan yang efektif untuk
mempromosikan Teknologi Hijau;
·
Memupuk budaya
menghayati Teknologi Hijau dalam kalangan pelajar pada setiap peringkat melalui
pembangunan sistem sukatan pelajaran yang efektif;
·
Program demonstrasi
secara efektif dalam implikasi Teknologi Hijau; dan
·
Menerima pakai Teknologi
Hijau dalam semua kemudahan kerajaan dan entiti yang berhubung dengan kerajaan
·
Lima langkah strategik jayakan Dasar Teknologi
Hijau Negara
BANGI: Datuk Seri Najib Razak hari ini menggariskan lima langkah strategik bagi menjayakan Dasar Teknologi Hijau Negara.
Perdana Menteri berkata,
langkah pertama adalah mengukuhkan rangka kerja institusi terutama di kalangan
Menteri manakala langkah kedua mensasarkan untuk menyediakan persekitaran yang
kondusif bagi Pembangunan Teknologi Hijau.
Katanya, langkah ketiga
pula akan menggiatkan lagi pembangunan modal insan menerusi pemberian latihan
dan program pendidikan.
"Langkah keempat
adalah akan menggalakkan penyelidikan dan inovasi Tekologi Hijau menerusi
pengkomersialan.
"Langkah terakhir
adalah memantapkan usaha mempromosi dan meningkatkan kesedaran rakyat terhadap
Teknologi Hijau," katanya berucap melancarkan Dasar Teknologi Hijau Negara
di sini, hari ini.
Sumber: Berita Harian
Temubual Galeri@1, RTM 1
Y. Bhg. Dato’ Dr Halim Bin Man
Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
Y. Bhg. Dato’ Dr Halim Bin Man
Ketua Setiausaha Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
1. Apakah maksud ‘teknologi hijau’?
Teknologi hijau adalah aplikasi sains alam
sekitar untuk memulihara sumber dan alam semulajadi bagi menangani impak
negatif aktiviti manusia. Teknologi Hijau adalah teknologi rendah karbon dan
lebih mesra alam berbanding dengan teknologi sedia ada. Apabila kita
menggunakan teknologi hijau, kita menggunakan sumber-sumber seperti tenaga, air
dan sebagainya secara minimum untuk menghasilkan sesuatu produk. Oleh yang
demikian, apa-apa teknologi yang menyumbang kepada pengurangan pelepasan Gas
Rumah Hijau atau digunakan untuk membangunkan produk dan perkhidmatan yang
menghasilkan pelepasan Gas Rumah Hijau yang tinggi perlu dikurangkan melalui
kesedaran pada peringkat permulaannya dan selanjutnya melalui penguatkuasaan.
Aplikasi Teknologi Hijau juga adalah selaras dengan konsep pembangunan mapan
(sustainable development) di mana pembangunan yang dilaksanakan perlu memenuhi
keperluan semasa tanpa menjejaskan keperluan generasi masa depan. Sehubungan
itu, kita bertanggungjawab untuk memastikan generasi akan datang dapat
sekurang-kurangnya menikmati kualiti kehidupan yang kita perolehi sekarang atau
kualiti yang lebih baik dari sekarang.
2. Mengapakah teknologi hijau diberi
penekanan dalam pentadbiran negara?
Pada 9 April lalu, YAB Perdana Menteri telah
mengumumkan pembentukan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air bagi
menggantikan Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi. Saya percaya penekanan
terhadap “teknologi hijau” adalah pendekatan yang tepat dalam menangani masalah
alam sekitar dan pertumbuhan ekonomi. Ia juga selaras dengan agenda utama
Kerajaan-Kerajaan di seluruh dunia pada masa kini yang memberi prioriti kepada
isu-isu alam sekitar khususnya fenomena perubahan cuaca dunia. Kita sebagai
penduduk dunia perlu bertanggungjawab untuk bersama-sama memainkan peranan
dalam menjadikan dunia ini a better place to live in.
Dalam mengaplikasi teknologi hijau, faedah
terbesar ialah dari segi peningkatan kualiti hidup rakyat dengan menjamin
kualiti alam sekitar yang lebih mapan. Pencemaran udara, air, bunyi dan sebagainya
akan menjejaskan kualiti hidup rakyat sekiranya masalah tersebut dibiarkan
berterusan. Apabila kita menggunakan teknologi hijau, kesan negatif terhadap
alam sekitar adalah minima.
Teknologi hijau juga mempunyai potensi besar
dalam memacu pembangunan negara. Industri yang menggunakan atau membangunkan
produk berhubung teknologi hijau dapat menyediakan peluang-peluang pekerjaan
untuk masyarakat tempatan. Kita boleh juga meneroka peluang mengeksport produk
’hijau’ yang telah kita hasilkan. Pasaran untuk teknologi dan produk hijau amat
besar, khususnya dalam sektor tenaga boleh diperbaharu atau renewable energy.
Contohnya, industri solar photovoltaic telah dikenalpasti sebagai sumber
pertumbuhan ekonomi baru untuk negara kita. Mengikut unjuran kami, menjelang
tahun 2020, industri PV dapat menyumbang sebanyak 4 peratus pendapatan daripada
Keluaran Dalam Negara Kasar (GDP).
Kerajaan akan menyediakan dasar yang sesuai
untuk mempromosikan teknologi hijau. Pihak swasta, para profesional serta
penyelidik harus bekerjasama untuk mencipta dan mengkomersilkan teknologi
hijau.
3. Apakah kepentingan aplikasi teknologi
dan amalan hijau dalam kehidupan kita sebagai orang awam?
Seperti yang telah saya katakan tadi, secara
amnya, Teknologi Hijau merupakan satu teknologi yang mesra alam dan merupakan
teknologi yang rendah karbon bagi mengurangkan pelepasan gas karbon ke udara
yang menyebabkan antara lainnya fenomena perubahan cuaca dunia. Antara
kesan-kesan fenomena perubahan cuaca dunia yang kita rasai pada masa kini ialah
cuaca yang melampau seperti keadaan cuaca panas yang sedang kita hadapi pada
masa ini. Selain itu, kejadian bencana alam seperti ribut taufan, kecairan ais
di Kutub Utara dan Selatan, kenaikan paras dan suhu air laut,
kepupusan spesis flora dan fauna dan sebagainya juga merupakan kesan-kesan
fenomena perubahan cuaca dunia yang prominen pada masa sekarang. Oleh yang
demikian, mitigasi fenomena perubahan cuaca dunia telah menjadi antara prioriti
dalam masyarakat dunia pada masa kini.
Proses perubahan cuaca global sememangnya tidak
dapat dihalang. Walau bagaimanapun, usaha-usaha boleh dilakukan untuk
melambatkan proses ini. Oleh yang demikian, aplikasi Teknologi Hijau merupakan
salah satu langkah yang diambil bagi melambatkan proses perubahan cuaca dunia.
Kita sebagai pengguna merupakan salah satu daripada penyumbang terbesar dalam
pelepasan gas rumah hijau melalui aktiviti harian dan pilihan yang kita buat
sebagai contohnya penggunaan kereta, tenaga elektrik, penggunaan bahan-bahan
kimia seperti racun serangga dan sebagainya.
Sehubungan itu, aplikasi teknologi dan amalan
hijau seperti penggunaan alat-alat elektrik cekap tenaga, penggunaan kenderaan
awam atau bahan api alternatif, penjimatan penggunaan air merupakan antara
perkara-perkara yang boleh dipertimbangkan dalam melaksanakan aktiviti harian
kita. Walaupun amalan-amalan hijau bukan merupakan satu kebiasaan pada
sebahagian daripada kita pada masa kini, kita perlu mengubah minda kita bagi
memastikan kita masih akan dapat menikmati kehidupan yang kita nikmati pada
hari ini dalam jangka masa panjang. Kita juga harus sedar bahawa
pilihan-pilihan yang dibuat oleh kita pada hari ini akan menentukan masa depan
yang akan dilalui oleh anak-anak kita di masa akan datang. Oleh yang demikian,
saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru kepada semua agar mula
mendekati amalan-amalan hijau yang kecil seperti mengitar semula sampah,
menggunakan peralatan cekap tenaga, mengamalkan penjimatan tenaga dan air dan
sebagainya.
4. Boleh Y.Bhg Dato’ berikan sedikit
saranan dan harapan Datuk kepada masyarakat ke arah menjadikan Malaysia sebagai
sebuah negara yang mengutamakan teknologi hijau?
Usaha Kerajaan untuk menerapkan teknologi hijau
perlu dilihat dari dua aspek. Pertama ialah aspek inovasi, iaitu usaha mencipta
atau membangunkan teknologi hijau. Kita tidak semestinya mencipta sesuatu yang
komplikated atau kompleks. Produk mudah yang mesra alam serta praktikal untuk
negara kita boleh dihasilkan. Adalah penting supaya pelajar-pelajar digalakkan
dari peringkat sekolah lagi untuk mencipta sesuatu. Pada peringkat yang
lebih tinggi pula, para penyelidik kita boleh menghasilkan teknologi yang dapat
menghasilkan sesuatu produk tanpa membazir sumber-sumber seperti tenaga dan air.
Rekaan baru haruslah rekaan praktikal yang boleh dikomersilkan untuk penggunaan
tempatan dan untuk tujuan eksport.
Keduanya ialah penggunaan atau aplikasi teknologi hijau sama ada dalam melaksanakan proses kerja atau amalan hidup seharian. Kita harus mengamalkan amalan hijau sebanyak yang boleh, bermula dengan perkara-perkara mudah yang boleh kita laksanakan. Contohnya, kita boleh membawa air minum dalam bekas tanpa keperluan membeli botol-botol air. Kalau kita membeli makanan untuk dibawa balik ke rumah, eloklah kita menggunakan bekas makanan sendiri daripada menggunakan bekas styrofoam atau plastik yang tidak mesra alam. Bawalah beg sendiri ketika membeli-belah.
Keduanya ialah penggunaan atau aplikasi teknologi hijau sama ada dalam melaksanakan proses kerja atau amalan hidup seharian. Kita harus mengamalkan amalan hijau sebanyak yang boleh, bermula dengan perkara-perkara mudah yang boleh kita laksanakan. Contohnya, kita boleh membawa air minum dalam bekas tanpa keperluan membeli botol-botol air. Kalau kita membeli makanan untuk dibawa balik ke rumah, eloklah kita menggunakan bekas makanan sendiri daripada menggunakan bekas styrofoam atau plastik yang tidak mesra alam. Bawalah beg sendiri ketika membeli-belah.
Pengguna juga harus mengutamakan pembelian
peralatan elektrik jenis cekap tenaga. Utamakan penggunaan lampu cekap tenaga.
Tindakan sedemikian akan menghasilkan penjimatan tenaga. Walaupun harga
peralatan cekap tenaga lebih mahal sedikit berbanding peralatan biasa, namun
penjimatan tenaga adalah banyak dan kurang menjejaskan alam sekitar. Yang penting
adalah supaya kita mulakan dengan langkah-langkah yang mudah dan murah dahulu.
Jadikan amalan hijau budaya hidup. Ibubapa harus menunjukkan teladan yang baik
kepada anak-anak supaya mereka akan turut terdorong untuk mengamalkan budaya
hijau.
Sebenarnya perubahan gaya hidup dan perubahan
minda akan mengorak langkah ke arah penghayatan dan pengamalan teknologi
hijau. Perubahan kecil yang kita buat pada hari ini akan memberi kesan yang
besar pada masa hadapan.
5. Adakah sebarang galakan disediakan oleh Kerajaan untuk menggalakkan teknologi hijau?
Untuk bidang kecekapan tenaga dan tenaga boleh
diperbaharu, Kerajaan telah memperkenalkan pelbagai insentif fiskal sejak tahun
2003 bagi syarikat-syarikat yang menjana elektrik daripada sumber Tenaga Boleh
Diperbaharu atau Renewable Energy (RE) dan syarikat-syarikat mengamalkan
aktiviti-aktiviti penjimatan tenaga Energy Efficiency (EE) dimana mereka layak
diberi Pengecualian Cukai Pelaburan (Investment Tax Allowance) dan Status
Perintis (Pioneer Status).
Syarikat-syarikat ini juga boleh memohon untuk
mendapatkan pengecualian duti import dan cukai jualan untuk tempoh setahun bagi
mesin, peralatan, material dan alat ganti import yang digunakan secara terus
dalam penjanaan tenaga elektrik daripada sumber RE dan dan aktiviti EE.
Insentif-insentif ini telah ditambah baik di bawah Bajet 2009 dimana
pengecualian boleh diberikan bagi:
i- duti import dan cukai jualan untuk peralatan sistem solar untuk kegunaan pihak ketiga diberi kepada pengimport termasuk penyedia perkhidmatan photovoltaic yang diluluskan oleh ST;
ii- pengecualian cukai jualan untuk pembelian peralatan sistem pemanas solar daripada pengilang tempatan;
iii- Pengecualian duti import dan cukai jualan diberi ke atas peralatan EE seperti motor cekap tenaga (high efficiency motors) dan bahan penebat (insulation material) diberi kepada pengimport termasuk agen yang diluluskan oleh ST.
iv- Pengecualian cukai jualan diberi kepada pembelian EE consumer goods yang diluluskan oleh ST seperti bahan penebat, peti sejuk domestik, Ballast untuk lampu fluorescent, kipas domestic, lampu dan penyaman udara.
6. Boleh Y.Bhg Dato’ terangkan
langkah-langkah yang diambil atau contoh-contoh program yang dijalankan untuk
memberi kesedaran kepada masyarakat?
Kementerian telah mula menjalankan
program-program kesedaran mengenai Kecekapan Tenaga dan Tenaga Boleh
Diperbaharu yang merupakan salah satu daripada cabang Teknologi Hijau sejak
tahun 2000 lagi melalui penubuhan Centre for Education, Training and Research
in Renewable Energy and Energy Efficiency (CETREE) oleh Universiti Sains
Malaysia. Program-program ini disasarkan kepada golongan profesional, sekolah,
institusi pengajian tinggi dan orang awam di Malaysia. Antara program yang
telah dilaksanakan oleh CETREE ialah Pameran program Kempen Penjimatan Tenaga
& Alam Sekitar dan Kempen Cekap Tenaga di USM, Pertandingan Eureka, Kereta
Solar dan Dapur Suria, Karnival Pendidikan Sains dan Teknologi Kebangsaan dan
sebagainya. Selain daripada itu, CETREE juga telah membangunkan Modul
Tenaga Boleh Diperbaharu dan Kecekapan Tenaga Merentasi Kurikulum Sekolah
Rendah di seluruh Malaysia bagi menimbulkan kesedaran murid sekolah di
peringkat awal dalam Tenaga Boleh Diperbaharu dan Kecekapan Tenaga.
Selain itu, Kementerian juga telah melaksanakan program
Energy Month peringkat Kebangsaan secara tahunan bagi meningkatkan kesedaran
mengenai Tenaga Boleh Diperbaharu dan mempromosikan amalan Kecekapan Tenaga di
kalangan orang awam dan sektor swasta. Antara aktiviti-aktiviti yang dijalankan
semasa program Energy Month adalah mengadakan ceramah-ceramah berkaitan
Kecekapan Tenaga, menerbitkan buku panduan Kecekapan Tenaga Di Rumah,
menerbitkan siri artikel di surat khabar dan menggunakan media massa untuk
menggalakkan amalan Kecekapan Tenaga.
Di masa akan datang, Kementerian akan
melaksanakan kempen Teknologi Hijau yang akan melibatkan stake-holders yang
berkaitan termasuk orang awam dan Kementerian/ Jabatan Kerajaan, badan bukan
Kerajaan dan lain-lain agensi yang berkaitan bagi mendidik dan meningkatkan kesedaran
dan pengetahuan semua pihak mengenai kepentingan Teknologi Hijau dalam
kehidupan kita. Ini bagi memastikan program-program lain yang akan dilaksanakan
oleh Kerajaan dalam mempromosi dan membangunkan Teknologi Hijau tempatan dapat
dilaksanakan dengan berkesan dan dihayati oleh semua lapisan masyarakat.
No comments:
Post a Comment